Am făcut facultate de jurnalism și comunicare, lucrez în comunicare și PR de peste 20 de ani, am mers la toate cursurile care mi-au ieșit în cale, nu mai spun cât citesc despre relațiile dintre oameni și comunicare și tot am senzația că mai am de învățat.

De aceea, când mi-a propus formatoarea ESPERE, Cati Călin, să îmi fac serios formarea până la capăt, parcă mi s-a luminat orizontul. Fiecare contact cu tehnicile de comunicare ESPERE (am făcut primele cursuri acum peste 10 ani și multe am folosit mai ales în relația cu fata mea și în profesie) este pentru mine o revelație. Sunt atât de clare tehnicile, că mă minunez de fiecare dată de ce noi oamenii nu le folosim pe toată planeta, de ce continuăm să nu ne înțelegem în cuplu, cu cei mici, cu partenerii de afaceri, cu oamenii mai mult sau mai puțin importanți pentru noi.

Dacă ai fost măcar o dată la o demonstrație practică susținută de formatoarea Cati Călin, sigur știi deja cât de vizuale sunt tehnicile, cât de clar devine totul în capul celor care vor să schimbe în bine modul în care relaționează cu cei din jur. Dar până termin eu formarea am zis să o întreb direct pe Cati despre magia Metodei ESPERE®  Energie. Specifică. Pentru o. Ecologie.Relațională. Esențială , creată de Jacques Salomé.

De ce pare magică această metodă de comunicare ESPERE?

Da, cred că poate părea magică din cel puțin 4 motive : 

  1. Pentru că propune reguli de igienă relațională foarte simplu de înțeles și de folosit la orice vârstă și în orice relație 
  2. Pentru că este vizuală – arată cu ajutorul eșarfelor și câtorva obiecte cum poate deveni comunicarea toxică 
  3. Pentru că propune demersuri simbolice, prin care să transforme ce a rămas neîncheiat în interiorul meu. Astfel pot deveni din victimă – autor al vieții mele așa cum o doresc. 
  4. Pentru că nu oferă soluții, ci câteva repere cu care fiecare își poate transforma relațiile. Fiecare situație e diferită și îți oferă ocazia să exersezi concret cum să comunici relațional. 

Te invit să descoperi Metoda ESPERE® – care înseamnă Energie Specifică Pentru o Ecologie Relațională Esențială/Educațională pentru a îți păstra și crește energia, încrederea în tine și vivacitatea.

Care sunt principiile acestei comunicări?

Cel mai important principiu este cel al RESPONSABILIZĂRII. Ca să am relații armonioase,
să comunic pornind de aici:
Sunt responsabil

  • de ceea ce spun,
  • de ceea ce fac
  • de ceea ce simt,
  • de ceea ce gândesc
  • și de ceea ce primesc din ce vine de la celălalt, în relația noastră.

Dacă spun un mesaj toxic să îmi dau seama că eu am ales să îl folosesc, lăsând departe scuza că – „Așa se vorbește în trafic în București ˮ sau „El a început! ˮ 

Dacă ridic tonul, să nu arunc vina pe celălalt („Tu m-ai făcut să țipˮ) 
Dacă mă enervez, să nu arunc ce simt în grădina celuilalt – „Mă enervezi ! Ci să pot vorbi despre mine ˮ – „Când văd că întârzii, simt enervare. ˮ  Dacă eu cred că celălalt ar trebui să facă așa cum îi spun, să îmi dau seama că eu sunt cel care crede că ce îi spun eu este mai bine decât ce alege el. Nu sunt deținătorul adevărului absolut, ci al unei păreri personale, pe care am construit-o pornind de la experiența mea. Dacă voi încerca să îl conving cu orice preț pe celălalt că e ca mine, nu că el… este posibil să… îmi răcesc gura degeaba, cum îmi imaginez că vi s-a întâmplat deja. 

Dacă primesc un mesaj toxic de la celălalt, este tot alegerea mea dacă îl păstrez și îmi otrăvesc ziua cu acest mesaj. Din fericire pot învăța cum să mă eliberez de el  pentru a îmi păstra energia, cheful de viață și conserva imunitatea. 

Astfel renunț să îmi mai irosesc energia pentru a îl face pe celălalt să se schimbe. Renunț să gestionez capătul celălalt de relație – să știu ce vrea, ce îl supără, să îi satisfac nevoile, dorințele, să îi mai fiu pe plac. Este ca și cum mă ocup de casele vecinilor și pe a mea o las în paragină. Și când văd că la mine nu a venit nimeni să aibă grijă de nevoile și dorințele mele, mă plâng – „După câte am făcut pentru X, o dată nu a….”. Găsesc acest sistem epuizant și ineficace. 

Iată în câteva cuvinte unul din principiile Metodei ESPERE® cel al responsabilizării. Foarte diferit de a fi de vină. Nu înseamnă că sunt de vină dacă simt enervare. Este o trăire naturală. Dacă o conștientizez și renunț să îl mai acuz pe celălalt despre cum mă simt deja fac pași importanți către o relație sănătoasă. În care mă respect pe mine și îl respect și pe celălalt.

În cuplu, cum se schimbă lucrurile dacă folosești comunicarea ESPERE?

Știi cum deseori oamenii spun că vor să fie ca la începutul relației? Cu bucurie afirm că este posibil să trăim o relație de cuplu plină de bucurie și împlinită chiar la mulți ani de la prima întâlnire. Dacă observăm felul în care am ajuns să comunicăm, realizăm ușor că din păcate maltratăm relația cu: „Tu niciodată nu …” „Iar ți-ai lăsat lucrurile…” „Ai făcut X?” „Ai uitat să iei Y, doar ți-am spus…” „Trebuie să vorbim!?” „Nu putem să ieșim acum că avem copii!” Nu cred că ți-ar plăcea să auzi astfel de mesaje și totuși, variații ale celor de mai sus formează un mod de comunicare „funcțional” și pe alocuri toxic. Vorbim despre celălalt, îl acuzăm, îi dăm ordine, deși sclavia s-a abolit demult. 

A învăța și folosi câteva reguli simple de igienă relațională pot fi balsam pentru relația de cuplu care poate înflori. Fie că alegi o consultație individuală, fie un atelier de comunicare, în ambele vei putea descoperi ce poți transforma în relația ta, fie că participă și partenerul/a fie că nu.
Schimbarea poate începe cu fiecare dintre noi.

Dar în relația cu copiii, cum poți folosi tehnicile acestea?

Fie că ești părinte, fie că ești adult care se ocupă de educația copiilor, Metoda ESPERE® îți oferă căi concrete pentru a comunica și a fi ascultat. Pentru a crea relații de calitate, esențiale pentru ca tot ce ai bun de transmis să aibă toate șansele să ajungă la copilul căruia i le transmiți. Deseori felul în care vorbim poate fi sursa neînțelegerilor și certurilor. Cu multă iubire pot să îi spun copilului „Vrei să plecăm din parc?” și când spune NU, în câteva minute să continui cu „Dacă nu vii acum, eu plec!” Este cred un moment în care simt furie și arunc în relație o amenințare.

Cum să comunic altfel? Pornind de la regula de igienă relațională – Vorbesc despre mine celuilalt, în mod autentic. Merg lângă copil, mă asigur că mă ascultă și îi spun, de exemplu: „Eu am nevoie să pregătesc cina și îți cer să termini jocul ca să plecăm din parc peste 5 minute. Cum este pentru tine? ˮ Dacă vrea încă 3 ture pe tobogan sau să termine jocul la nisip, îi pot acordă încă 5 minute, de exemplu. Cred că ați observat diferența dintre mesaje. Un mod de comunicare autentic, clar și ferm poate fi de mare folos în crearea unei relații echilibrate, în care ne respectăm reciproc. Observ des cum părinții, din teamă de a traumatiza copiii, aleg să facă tot ce vor copiii. Cred că o relație echilibrată, în care părinții se ocupă de nevoile copiilor și îndrăznesc să refuze să le realizeze toate dorințele este necesară pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor și a societății viitoare.

Este complicat să înveți aceste tehnici? Cum se desfășoară o întâlnire cu tine de învățare a acestei metode?

Cred că este atât de simplu cât și relaxant să învețe cineva să comunice astfel. Cuvintele sunt cele pe care le cunoaștem deja. Nu găsesc nimic complicat. Doar atenție pentru a construi noi obiceiuri de comunicare și a nu mai folosi cele 5 tipuri de mesaje toxice. Eu le prezint atât în consultații individuale, cât și în ateliere, cursuri în grup, fie deschise publicului larg, fie construite pe nevoile unei echipe.

În oricare variantă, voi porni de la ce își dorește acel om să schimbe în relațiile sale cu sine sau cu ceilalți (personale sau profesionale). Îl voi invita să își reprezinte situația despre care vorbește, prin vizualizare externă, ceva specific Metodei ESPERE®. Aceasta mă va ajuta să îl pot asculta mai bine și să îl susțin pentru a se asculta și el însuși și a descoperi propria cale de transformare. Evit să ofer soluții de-a gata, ci doar propuneri, pentru ca omul din fața
mea să își construiască el însuși soluția potrivită lui. 

De fiecare dată aștept o cerere concretă de lucru. Ce își dorește să fie diferit și în care relație, pornind de la o situație concretă. Astfel că dacă provocarea lui este în relația cu copilul său, îl voi invita să arate această relație. În individual îl voi invita să aleagă un obiect care să îl reprezinte în rol de părinte și apoi un alt obiect prin care să reprezinte fiul/fiica lui.
Și o eșarfă pentru a arată relația dintre ei.
Fiecare va alege obiecte care i se pare că se potrivesc și îl voi invita să le descrie. Apoi îi voi propune să arate și situația concretă care îl deranjează. Dacă este un comportament al copilului, de exemplu dificultatea de a fi gata la timp dimineața la plecarea de acasă, atunci îl voi invita să aleagă o situație recentă și să arate ce s-a petrecut concret. Ascultând îi voi putea propune fie o regulă de igienă relațională, fie formularea unei cereri concrete, fie
ascultarea unei emoții, pentru a nu polua relația cu copilul cu mesaje toxice, ton ridicat etc. 

Atunci când suntem în grup, îl voi invita pe cel care are o cerere concretă să arate cu ajutorul participanților lucrurile despre care vorbește. O persoană îl va reprezenta pe copilul său, o alta comportamentul copilului, o alta emoția sau trăirea părintelui. Sunt foarte încântată să îi ascult pe oameni astfel, cu vizualizare și să le ofer ocazia să se asculte în
ceea ce trăiesc de fapt și cum pot comunica autentic.

Totul se întâmplă cu respect pentru fiecare participant, confidențialitate și ascultare pe mai multe niveluri (faptul, trăirea, ecoul și ideile). Conștientizările pe care le au cei care aleg să abordeze provocarea lor relațională cu ajutorul Metodei ESPERE® și efectele de creștere a stării de bine și a lor și a calității relațiilor lor sunt o bucurie și trezesc recunoștință în interiorul meu.

Trebuie să fii psiholog sau alt gen de specialist să înveți aceste tehnici?

Metoda ESPERE® este o pedagogie a comunicării și se adresează fiecărei persoane care dorește să învețe cum să comunice și să își construiască relații bune, în armonie. Cei care vor să urmeze Programul de formare de traineri și consultanți în Metoda ESPERE®, pentru a o transmite mai departe nu au nevoie de studii de psihologie sau alte specialități umaniste. ESPERE nu este o psihoterapie, dar poate avea efecte terapeutice prin practicarea ei. De
asemenea nu se adresează persoanelor care au nevoie de susținere psihiatrică și psihoterapeutică.
O găsești pe Cati Călin aici.